2021-09-17 07:45Pressmeddelande

Tre finalister till Stålbyggnadspriset 2021

Juryn har nu utsett tre finalister till Stålbyggnadspriset. De tre finalisterna kommer att presenteras på Stålbyggnadsdagen 28 oktober där vinnaren sedan avslöjas och får ta emot statyetten.

Många bra projekt nominerades till Stålbyggnadspriset 2021. Juryn gick i april igenom alla projekten och utsåg sex projekt som gick vidare som Slutnominerade. Juryn besökte alla sex projekten för en mer utförlig genomgång under sommaren. Under ett slutligt jurymöte utsåg sedan juryn tre Finalister:
Folke Bernadottes Bro, Stockholm
Strandgatan 24, Umeå
Sofias bro, Helsingborg

Folke Bernadottes Bro, Stockholm

Foto: Lars Hamrebjörk

En smäcker gångbro med ett triangelfackverk av rörprofilen i rostfritt stål för längre livslängd. För att klara den långa spännvidden är broändarna nedspända i landfästet.

Arkitekt: &Rundquist
Stålbyggare: Stål & Rörmontage
Konstruktör: Ramboll
Beställare: Kgl Djurgårdens Förvaltning

Strandgatan 24, Umeå

Foto: Lars Hamrebjörk

En kontorsbyggnad där man har utnyttjat byggmaterialen stål-trä-betong där de passar som bäst. En hybridkonstruktion där stålets fördelar lyfts fram på ett genomtänkt sätt.

Arkitekt: Wingårdhs
Stålbyggare: Fermeco
Konstruktör: Tyréns
Beställare: Balticgruppen

Sofias bro, Helsingborg

Foto: Lars Hamrebjörk

En slank gångbro i stål över ravinen i Sofiero, Helsingborg, som nästan inte syns i miljön på slottsträdgården. En omvänd hängbro med en S-formad gångbana.

Arkitekt: Dissing+Weitling
Stålbyggare: Bladt Industier
Konstruktör: Schlaich Bergermann Partner
Beställare: Helsingborg Stad

Vinnande projekt
Det vinnande projektet kommer att offentliggöras och delas ut vid en prisutdelning under Stålbyggnadsdagen den 28 oktober i Stockholm. Den, i rostfritt stål, 3D-printade statyetten ”Stålbyggnadspriset” delas ut till arkitekten i det vinnande projektet. Beställare, arkitekt, stålkonstruktör och stålentreprenör kommer också att tilldelas ett varsitt diplom. Dessutom kommer hedersomnämnanden att delas ut till övriga finalister.

Design: Fredrik Hamrebjörk

På SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i mer än 50 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande. Webbplats: www.sbi.se Stål bygger en hållbar framtid: www.byggahallbart.se Tidningen Stålbyggnad: www.stalbyggnad.se Stålbyggnadsdagen: www.stalbyggnad.se