2020-01-20 10:41Pressmeddelande

Steel Race Reuse 2020: Över 40 tävlingsbidrag i hållbart stål vill bli mötesplats på Hötorget

null

I fredags eftermiddag, efter 72 intensiva timmar, stängde tävlingen Steel Race Reuse 2020 för fler bidrag. Det hade då inkommit över 40 förslag som nu tävlar om att få uppföras som en tillfällig mötesplats vid Konserthuset Stockholm i samband med Arkitekturgalan 2020, den 10 mars.

”Steel Race Reuse 2020″ är tempotävlingen för arkitekter där hållbar stålarkitektur står i centrum. Årets tävling är en uppföljning av förra årets succé, vilken resulterade i en mycket uppmärksammad och uppskattad entré till Arkitekturgalan 2019. Årets uppdrag är en mötesplats som symboliserar temat för Arkitekturgalan 2020 – samarbete och hållbarhet.

Tävlingen pågick i exakt 72 timmar, från den 14 januari kl. 17.00 till den 17 januari kl. 17.00. Det vinnande bidraget avslöjas när mötesplatsen uppförs i full skala på Hötorget utanför Konserthuset Stockholm i samband med Arkitekturgalan den 10 mars.

Över 40 bidrag har inkommit till tävlingsnämnden och samtliga bidrag ska nu genomgå granskning av juryn.

– Det är otroligt inspirerande att få ta del av alla bidrag. Genom att ge utrymme för kreativitet, samverkan och ökad kunskap kan vi öka stålets roll i det hållbara samhällsbyggandet, säger Björn Åstedt vd för Stålbyggnadsinstitutet och jurymedlem.

Tävlingen är ett samarbete mellan Stålbyggnadsinstitutet och Sveriges Arkitekter och stod öppen för alla arkitekter och arkitektstuderande som är medlemmar i Sveriges Arkitekter. De tävlande har deltagit enskilt eller i olika team.

– Efter förra årets succé är vi glada att arrangera en tävling som speglar Arkitekturgalans tema. Många arkitektkontor får en kreativ kick av det nya snabba tävlingsformatet och eftersom insatsen inte är så stor för att göra ett förslag kan fler delta, säger Ariella Nisell, chef för arkitektur och kommunikation på Sveriges Arkitekter.

Det vinnande bidraget ska lyfta fram stålets egenskaper samt utnyttja den gestaltningsfrihet som stålet erbjuder. Bidragets utformning ska ta god hänsyn till platsen det ska stå på, det vill säga framför Konserthusets entré på Hötorget. Förutom temat ”mötesplats” är det hanteringen av och idéerna kring återbrukat och återvunnet stål som står i fokus.

Juryn för Steel Race Reuse 2020 består av:

• Juryordförande Robert Schmitz, White arkitekter, utsedd av Sveriges Arkitekters tävlingsnämnd
  • Björn Åstedt, vd Stålbyggnadsinstitutet
  • Annelise De Jong, IVL Svenska Miljöinstitutet, docent och projektledare
  • Bo-Gert Lundgren, Stålbyggnadsteknik B-G Lundgren, konstruktör
  • Béatrice Agrell, Kvarteret konstruktörer AB

För mer info:
Elisabet Näslund, presschef Sveriges Arkitekter
elisabet.naslund@arkitekt.se
, 08-505 577 34

Björn Åstedt, vd Stålbyggnadsinstitutet
bjorn@sbi.se
, 070-453 94 42

SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i mer än 50 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande.