2022-11-10 09:35Pressmeddelande

Silverbalken till Ronny Södergren

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. Silverbalken delades i år ut vid en prisceremoni i Göteborg på Stålbyggnadsdagen den 10 november.

Silverbalken, är det största som hänt mig i min karriär och jag oerhört tacksam för utmärkelsen. Tänk er själva, branschens Oscarsgala med endast en Oscarsstatyett varje år, och den får jag, säger Ronny Södergren.

Ronny Södergren har en lång karriär som stålbyggare, sedan mitten av sjuttiotalet. År 1987 grundade Ronny tillsammans med sin far företaget Stål & Rörmontage. Under tre generationer har familjeföretaget utvecklats till en stålentreprenör av högsta klass och förebild i vår bransch. Ronnys kunskaper inom design, konstruktion, tillverkning och montage imponerar, och dessa tillsammans med hans drivkraft som entreprenör har lett till ett otal kända stålbyggnadsprojekt. Delar i Öresundsbron, Sölvesborgsbron, Söderströmsbroarna, Folke Bernadottes bro, avbördningsluckorna i Slussen i Stockholm och Varvsbron i Helsingborgs hamn tillhör de mer spektakulära projekten. I flertalet projekt har rostfritt stål en framträdande roll i konstruktionerna, inte minst tack vare Ronnys engagemang för hållbara material.

Prismotiveringen lyder:

Ronny Södergren tilldelas Silverbalken 2022 för att han under sin snart femtioåriga karriär som entreprenör utvecklat och drivit stålbyggnadskonsten framåt. Resultatet kan ses i flera spektakulära stålbroprojekt som Folke Bernadottes bro och Varvsbron. Det rostfria duplexstålets växande betydelse för ökad hållbarhet i samhället har Ronny till fullo anammat och skapat landmärken som kommer att bestå i generationer. Han har lyckats med, att i ett stort antal tekniskt komplicerade projekt, skapa komponenter och strukturer med låg vikt, som ger lång livslängd och kräver minimalt underhåll. Därmed tänjt på gränser och visat potentialen i vårt fantastiska byggmaterial. Ronny är en person som alltid sätter stålet främst, en förebild och stålbyggare av rang.
Det är med stor glädje som Stålbyggnadsinstitutet tilldelar 2022 års Silverbalk till Ronny Södergren.

Om Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling och delas i år ut för 48:e året i rad. Silverbalken är tillverkad i äkta silver av silversmeden Henrik Ingemansson på Atelier Borgila som är Kunglig Hovleverantör.

Stålbyggnadsinstitutet (SBI) är verkställande organ för Stiftelsen Svensk Stålbyggnadsforskning, vars 150 intressenter är företag med intressen inom stålbyggnadsbranschen. Med visionen som ledstjärna – Stål bygger en hållbar framtid – stärker SBI intressenternas konkurrenskraft och långsiktiga lönsamhet. Ett kompetenscentrum som utvecklar nyttan för företagen genom fortbildning och certifiering, standarder och handböcker samt forskningsprojekt om materialets styrka och användbarhet. Stål ska tillhöra det främsta valet när marknaden väljer byggmaterial för tidlösa konstruktioner som håller från generation till generation. Webbplats: www.sbi.se Stål bygger en hållbar framtid: www.byggahallbart.se Tidningen Stålbyggnad: www.stalbyggnad.se Stålbyggnadsdagen: www.stalbyggnadsdagen.se

Relaterad media