2020-10-22 15:00Pressmeddelande

Markus Glaas, årets mottagare av Silverbalken

null

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. I år delades Silverbalken ut för 46:e året i rad och mottogs av Markus Glaas vid en prisceremoni ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.
En film från ceremonin går att se här: se filmen

– Stort, och ärorikt förstås. Jag har varit på många Stålbyggnadsdagar och sett vilka som har fått priset. Nu får jag stå här på Slussbron och ta emot priset också, det känns härligt, säger Markus Glaas.

Markus Glaas är idag teknisk chef för stålbroar på Skanska och var ansvarig för tillverkningen av den nya Slussbron mellan Gamla stan och Södermalm i Stockholm.
Han är civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad med examen från Luleå tekniska universitet 1999.
Markus började sin karriär som projektledare vid Skanska stålteknik där han arbetade med stommar, broar och industriapplikationer. Markus fortsatte sedan med mer avancerade och tyngre stålkonstruktioner och broar inom Normek, Harvator och Ruukki. Sedan 2013 är Markus gruppchef och projektchef för stålkonstruktioner inom Skanska med fokus på avancerade stålbroprojekt.
Tillverkningen av den avancerade Slussbron innebar flera resor till Kina för Markus för att bland annat kontrollera att den 3500 ton tunga stålbron följde det svenska regelverket.

Prismotiveringen lyder:

Markus Glaas tilldelas Silverbalken 2020 för att han under sin tjugoåriga karriär säkerställt att de mest avancerade stålbrokonstruktionerna i Sverige tillverkats och anlagts kvalitetssäkert och precist.
Markus har redan varit delaktig i flera framstående och prisade projekt. Några exempel förutom Slussbron är gamla Årstabron, motorvägsbroarna vid Rotebro, järnvägsbroarna vid Tomteboda samt stålbron vid Stockholms stadshus. När såväl stora som små stålbroprojekt kräver speciella kunskaper och erfarenheter är det ofta Markus som får uppdraget. Som en av de yngsta vinnarna av Silverbalken genom tiderna visar han att tillväxten av unga och duktiga brobyggare i Sverige är god.
Det är med stor glädje som Stålbyggnadsinstitutet tilldelar 2020 års Silverbalk till Markus Glaas.

Om Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling och delas i år ut för 46:e året i rad. Silverbalken är tillverkad i äkta silver av silversmeden Henrik Ingemansson, Atelier Borgila.

SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i mer än 50 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande.