2020-03-09 21:31Pressmeddelande

I morgon kl 09.00 står årets Steel Race Reuse-vinnare på Hötorget

I natt byggs Steel Race Reuse vinnande stålkonstruktion utanför Konserthuset på Hötorget. Arkitekten bakom verket hemlighålls fram till kl 17.10, då Arkitekturgalan håller prisutdelningen på stora scenen i Konserthuset.

Den vinnande stålkonstruktionen uppförs natten mellan måndagen den 9:e och tisdagen 10:e mars, för att stå redo och välkomna Arkitekturgalans gäster som anländer från klockan 09:00. Under hela dagen kan konstruktionen beundras för att senare på natten plockas ner och återvända till lagerhyllorna.

– Vi vill visa att med rätt planering är stål enkelt att återbruka. Vi lånar plåt från SSAB till Arkitekturgalan, för att sedan plocka ner och lägga tillbaka på hyllan för vidare försäljning, säger Björn Åstedt, vd Stålbyggnadsinstitutet.

Det är andra året i följd som Steel Race Reuse anordnas av Stålbyggnadsinstitutet i samarbete med Sveriges Arkitekter. Och fokus ligger på just ”re-use”, att på ett eller annat sätt utveckla processer och konstruktioner med målet att återbruka.

Årets tävling är en uppföljning av förra årets succé, vilken resulterade i en mycket uppmärksammad och uppskattad entré till Arkitekturgalan 2019. Årets uppdrag är en mötesplats som symboliserar temat för Arkitekturgalan 2020 – samarbete och hållbarhet.

”Steel Race Reuse 2020″ är tempotävlingen för arkitekter där hållbar stålarkitektur står i centrum. Tävlingen pågick i exakt 72 timmar, från den 14 januari kl. 17.00 till den 17 januari kl. 17.00.

Läs mer om Steel Race Reuse 2020:

För mer info:
Björn Åstedt, vd Stålbyggnadsinstitutet
bjorn@sbi.se, 070-453 94 42

Sponsorer: SSAB och Smederna

SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i mer än 50 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande.