2017-09-01 15:53Pressmeddelande

Fem finalister tävlar om Stålbyggnadspriset 2017

Stålbyggnadsprisets fem finalister 2017 visar på en fantastisk bredd. Här finns stålkonstruktionen representerad i allt från en liten flyttbar bastu i norr till Colosseumstora forskningscentret i Lund.

Prisutdelningen sker under Stålbyggnadsdagen, torsdag den 26 oktober, på Stockholmsmässan i Stockholm. För program se stalbyggnadsdagen.se.

Finalister, Stålbyggnadsdagen 2017:

Beställare: Sthlms Hamnar
Stålentreprenör: Ruukki

Odenplan station
Stadens nya knutpunkt för kollektivtrafik, Stockholm

Arkitekt: 3XN
Konstruktör: Buro Happold
Beställare: Trafikverket
Stålentreprenör: Smederna

Malmö Saluhall
Matmetropol och mötesplats, Malmö

Arkitekt: Wingårdhs
Konstruktör: WSP
Beställare: Malmö Saluhall
Stålentreprenör: Reppu, Lödde Plåt

Juryn för Stålbyggnadspriset 2017 består av:
Arkitekt Katarina Grundsell, Marge Arkitekter
Arkitekt Anna Söderberg, Söderberg Stockholm
Civ ing Jan Stenmark, Prefabsystem
Tekn Lic Tomas Alsmarker, Nyréns Arkitektkontor
Civ ing Lars Hamrebjörk, Red. Stålbyggnad
Civ ing Björn Åstedt, vd SBI

Stålbyggnadsinstitutet delar vart annat år ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt, miljömässigt hållbart och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i den bärande konstruktionen. Syftet är att uppmuntra till ett effektivt användande av stål i byggandet och ge upphov till nya idéer och inspirerande lösningar. Stålbyggnadspriset uppmärksammar arkitekter, ingenjörer och företag som utnyttjar stålets egenskaper för att bygga en hållbar framtid.

SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i 50 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande.