2013-10-07 11:52Pressmeddelande

Europeiskt stålbyggnadspris till Tullhusbron i Norrköping

Tullhusbron tilldelades ECCS European Steel Design Awards 2013 vid en högtidlig ceremoni i Milano den 3 oktober. De vinnande projekten presenterades också under den stora MADE-mässan i Milano.
European Steel Design Award delas ut vart annat år av den Europeiska stålbyggnadsorganisationen ECCS där Stålbyggnadsinstitutet, SBI, är den svenska representanten.
Priset tilldelades byggherren Norrköpings kommun, arkitekten Erik Andersson Arkitekter, stålkonstruktören Ramböll Sverige och stålentreprenören Lecor Stålteknik – bland annat med diplom till nyckelpersoner i projektet.
Juryn tyckte att det svenska bidraget visade på hur man kan bygga en mycket slank brokonstruktion genom att utnyttja stål.

Det var 12 andra projekt runt om i Europa som belönades samtidigt för att de visar på en enastående god arkitektur i stål. Bland dessa projekt kan nämnas: Stade de Lille i Frankrike och Bridge Hans Wilsdorf i Geneve, Schweiz.. På www.steelconstruct.com (ECCS) finns det bilder på samtliga belönade projekt.

Tullhusbron tilldelades tidigare i år Stålbyggnadspriset för bästa svenska stålbyggnadsprojekt, vilket kommer att uppmärksammas på Stålbyggnadsdagen den 24 oktober i Stockholm.

Bild: Bild från prisutdelningen

Bildtext: På plats vid ceremonin i Milano för att ta emot priset var Erik Andersson från arkitekten Erik Andersson Arkitekter samt Tore Lundmark och Ali Farhang från stålkonstruktören Ramböll. (Foto: Lars Hamrebjörk)

SBI tror vi att det för samhället finns stora fördelar med ökat brukande av stål och stålprodukter. Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle förutsätter stål och vi har i 45 år arbetat med material och kompetensfrågor som bidragit till ett innovativt och modernt användande av stål. Detta ser vi bidrar till ett ökat användande av stål inom byggbranschen. SBI:s arbete och engagemang möjliggörs bland annat av att knyta olika typer av intressenter till verksamheten. Intressenter är företag som i olika grad är verksamma inom stålbyggande.